Pocainta sau Marturisirea

pocainta sau marturisirea

Pocainta sau Marturisirea.

Spovedania sau Marturisirea pacatelor este una din cele sapte Sfinte Taine din Biserica Ortodoxa. Preotul si episcopul sunt singurii slujitori indreptatiti de a spovedi sau a primi marturisirea pacatelor. Toti crestinii trebuie sa se spovedeasca, chiar si acela care crede  ca nu greseste si nu pacatuieste cu nimic.

Bolnavii indeosebi sa poarte grija sa se spovedeascasi sa se impartaseasca; mai intai pentru ca sfarsitul sa nu-i prinda fara de veste si  nepregatiti, adica nespovediti si negrijiti (neimpartasiti); mai apoi tinand seama ca Sfanta Impartasanie (Grijania), care este Insusi Sfantul Trup si Insusi Sfantul Sange al Domnului nostru Iisus Hristos, nu este spre moarte, ci spre sanatatea trupului, a sufletului, spre iertarea pacatelor si spre viata de veci. (vezi Funerare Ieftine pentru servicii funerare complete)

Marturisirea pacatelor trebuie sa fie completa, adica sa cuprinda toate pacatele facute  de la ultima spovedanie (sau care nu au fost marturisite nici odata) si sa nu ascunda nimic din cele faptuite; spovedania sa fie sincera, si facuta de bunavoie, sa fie secreta, adica facutain taina, sa fie facuta cu umilinta,  cu parere de rau pentru pacatele savarsite si cu dorinta sincera de a nu le mai face. Nu este suficienta simpla marturisire sau insirare a pacatelor fara pocainta adevaratasi fara hotarare de indreptare.Spovedania facuta formal nu aduce iertarea pacatelor. Hristos asteapta ca, de la o marturisire pana la cealalta, crestinul sa se osteneasca a-si indrepta cat mai mult viata.

Zilele si posturile in care se face Spovedania

Spovedania nu este legata de termene sau soroace anumite din cursul anului. Asadar nu este rau ca un crestin sa se spovedeasca de cate ori simte nevoia si cat mai des. Unii zic: in fiecare saptamana. Spovedania este insa legata mai ales de posturi.  Porunca a patra a Bisericii imnvata sa ne marturisim pacatele la duhovnic de patru ori pe an, iar timpul cel mai bun de spovedanie este in cele patru posturi din an: al Sfintelor Pasti, al Craciunului, al Sfintei-Marii si al Sfintilor Apostoli. Atunci crestinul primeste si Sfanta Impartasanie, daca are voie dela duhovnic, pe care este oprit sa-l schimbe cineva –fara pricinaintemeiata.

S-a impamantenit gresitul obicei de a amana implinirea acestei datorii crestinesti abia in saptamana cea din urma a Postului, sau 10 minute inainte de inceputul slujbei. Ori, cum preotul este ocupat cu savarsirea sfintelor slujbe, nu are timp indeajuns sa mai primeascasi Spovedania. Si chiar de ar avea el timp pentru aceasta, credinciosului nu-i mai ramane nicidecum vreme pentru implinirea canonului, ce i se va da. Din aceste motive se cuvine ca Spovedania sa se faca deja din prima saptamana a Postului, pentru ca sa ramana timp din belsug pentru indreptare si curatire, ca astfel sa primeascaSfanta  Impartasanie .

Locul spovedaniei este biserica, si anume inaintea icoanei Mantuitorului Hristos.  Numai cei bolnavi, sau cei care nu pot veni la biserica pot fi spovediti acasa.

Dupa ce duhovnicul a citit molitvele, in care roaga pe Dumnezeu sa ierte pacatele celui ce se spovedeste,  urmeaza marturisirea pacatelor, facute de cel ce se spovedeste, fie ca acesta raspunde la intrebarile puse de duhovnic, fie ca marturiseste singur pacatele sale. Biserica pedepseste foarte aspru divulgarea Tainei Spovedaniei.

Dupa ce si-a marturisit pacatele crestinul isi pleaca capul sub epitrahil, iar duhovnicul ii citeste rugaciunea de dezlegare. Daca este cazul ii randuieste canonul sau epitimia. Epitimiile sunt mijloace de pocainta: rugaciuni, metanii, fapte de milostenie, posturi, infranare de la anumite mancari, fapte, patimi.Cea mai aspra epitimie este oprirea de la Sfanta Impartasanie pentru un anumit timp.

Conform traditiei si randuielii ortodoxe, ultimele momente ale vietii trebuie traite in rugaciune si pregatire duhovniceasca. Pe primul loc stau primirea Tainei Spovedaniei si apoi a dumnezeiestii Euharistii sau Impartasanii. Trebuie retinut faptul ca, inclusiv pe patul de moarte (vezi pompe funebre sector 5 pentru servicii funerare complete) este nevoie de primirea dezlegarii oferite de Spovedanie, pentru a putea primi ultima SfantaImpartasanie. Primirea celor doua Taine este conditionata de dorinta sincera a crestinului de a se impartasi, dar si de starea de constiinta a lui, pentru a-si putea marturisi pacatele prin propriul grai.

Adauga un comentariu