Evolutia motoarelor electrice

Evolutia motoarelor electrice

Motoarele electrice sunt cele mai raspandite dispozitive in prezent. Ele au o istorie foarte lunga care incepe cu inventia primului motor electric in secolul al XIX-lea, imbunatatindu-se si diversificandu-se constant de-a lungul timpului. Desi depasite in secolul trecut de motoare termice datorita performantelor ridicate si ale costurilor reduse ale combustibilor, motoarele electrice nu au fost niciodata uitate si au continuat sa fie folosite in aproape toate domeniile in paralel cu motoarele termice.

Astazi ele au reintrat puternic in scena, datorita performantelor din ce in ce mai ridicate, inlocuind din ce in ce mai mult motoarele pe baza de carburanti precum si cilindrii hidraulici. Aproximativ 40% din productia totala anuala de electricitate este de fapt folosita pentru a pune in functiune aceste motoare, iar numarul este in continua crestere.

De fapt, daca cititi acest articol pe un calculator, aveti cel putin doua motoare care functioneaza in clipa asta in imediata vecinatate a dumneavoastra, in interiorul calculatorului: unul pentru a pune in functiune ventilatorul sursei, unul pentru ventilatorul procesorului, iar daca aveti un hard-disk, veti putea gasi un motor interiorul acestuia care pune in miscare platanele hard-ului pentru a putea fi citita informatia. De fapt toata casa este impanzita cu astfel de motoare: de la compresorul frigiderului, la aparatul electric de barbierit si pana la aspirator, masina de spalat si platoul cuptorului cu microunde. Dar motoarele nu se intalnesc doar in gospodarie ci si in industrie si in mediul comercial: unde pun in miscare scarile rulante, benzile transportoare, macaralele si lifturile si multe alte masinarii care fac posibila buna functionare a societatii umane.

Recent motoarele au inceput sa inlocuiasca si motoarele termice din interiorul masinilor. Ceea ce a fost initial doar o tentativa de a imbunatati starea de sanatate a oamenilor si a mediului inconjurator, astazi este o adevarata industrie, masinile electrice avand performante la fel de bune precum cele traditionale, iar in unele cazuri chiar depasindu-le.

Acest trend va continua pe masura ce motoarele electrice si bateriile care le pun in functiune vor fi imbunatite. Majoritatea motoarelor de astazi sunt mai eficiente si necesita mai putina electricitate decat cele din trecut. Mai mult de atat, aparitia microprocesoarelor a dus la eficientizarea aditionala a operarii acestor motoare prin controlul ultrafin a frecventei, voltajului sau a curentului care este trimis catre motor.

Dar masinile nu sunt singurele care fac tranzitia de la motoare termice la motoare electrice, ele raspandindu-se din ce in ce mai mult si pentru vapoare si avioane, in domeniul constructiilor, si chiar si in roboti. Aceasta tranzitie nu tine doar de dorinta de a folosi dispozitive care folosesc surse de energie mai curate ci si de abilitatea motoarelor electrice a fi mai adaptabile la noi aplicatii, cum este cazul mai ales in cazul dispozitivelor de mici dimensiuni.

Motoarele electrice sunt dispozitive care transforma energia electrica in lucru mecanic si mai exact in miscare de rotatie. Astfel ele se bazeaza pe principiile electromagnetismului si pe caracterisctica polilor magnetilor de a se atrage atunci cand sunt opusi si a se respinge atunci cand sunt identici. Pe scurt, introducem un electromagnet, adica un conductor prin care se trece un curent electric, in campul magnetic generat de un alt electromagnet sau de magneti permanenti. Polii conductorului elecrificat vor fi atrasi si respinsi succesiv de cei ai campului magnetic, inregistrandu-se astfel o miscare de rotatie.

Din punct de vedere al constructiei, orice motor electric are trei componente. Statorul este partea motorului care este imobila si care in carcasa, bornele de alimentare, infasurarea statorica si armatura feromagnetica.  Rotorul este partea mobila a motorului si reprezinta conductorul de care vorbeam mai devreme. Rotorul este format din armatura ce sustine infasurarea rotorica si axul prin care este livrat lucrul. In general rotorul se afla in interiorul statorului, dar exista si tipuri de motoarele unde opusul este valabil si mai exact in cazul anumitor tipuri de motoare electrice care folosesc curentul direct. A treia componenta este intrefierul, spatiul dintre rotor si stator, care, desi poate parea insignifiant,  influenteaza performantele motorului.

In functie de constructie, motoarele electrice sunt capabile sa genereze un viteze foarte mari: 750 rpm, 1000 rpm, 1500 rpm, 3000 rpm fiind printre cele mai intalnite, dar exista si motoare care pot produce mai mult. Pentru a micsora numarul de rotatii si in acelasi timp pentru a creste cuplul motoarelor (forta degajata de acestea) ele pot fi deseori intalnite impreuna cu motoreductoare, dispozitive create special in acest scop. Astfel, o scara rulanta nu va rula la viteze extraordinar de mari, ci la o viteza adecvata pentru urcarea si coborarea persoanelor in deplina siguranta.

In final, indiferent de aplicatia pentru care aveti nevoie de un astfel de motor, este bine sa consultati inainte o echipa de profesionisti cum este cea de la BRACO MES, care sunt specializati in constructia si reparatia motoarelor electrice si care pot sa va recomande cel mai bun motor sau chiar sa modifice un motor pentru a se plia perfect pe nevoile dumneavoastra.

Spread the love
  • 1
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

Adauga un comentariu

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com